Data Management

Een webwinkel is veel meer dan een goede URL en wat mooie plaatjes van producten. Door het grote aantal webwinkels en producten die online gekocht kunnen worden ontstaat er keuzestress en ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Daarnaast wil men eenvoudig kunnen vinden waar men naar op zoek is. Een “platgeslagen” folder is hiervoor al lang niet meer afdoende.

De volgende generatie webwinkels zal de veeleisende consument dus behulpzaam moeten zijn met het maken van de juiste keuze. Daartoe zal de consument nog beter moeten worden voorgelicht en zal de productinformatie zodanig moeten worden ingezet dat de consument ook daadwerkelijk tot een keuze kan komen.

Bij de meeste webwinkels zien we al wat filtermogelijkheden verschijnen. In de nabije toekomst zal de consument echter veel meer verlangen van de online retail; de webshop zal daadwerkelijk een informerende en verkopende rol moeten gaan vervullen. De uitdaging is om er voor te zorgen dat de keuze ook online in de webshop wordt gemaakt. De in-store decision online brengen dus.
Hiermee voorkomt de webwinkel dat een consument via Google of vergelijkingssites een product uitzoekt en er een winkel bij gaat zoeken. De keuze voor een bepaalde winkel is dan veelal prijsgedreven.

Dus moet de e-commerce beter aansluiten op het product keuzeproces van de consument. We moeten dus beter informeren en adviseren. Niet enkel de ‘harde’ productinformatie tonen maar deze ‘harde’ feiten omzetten naar de vragen en antwoorden die de consument in zijn zoektocht stelt en beantwoord wil krijgen. Zo moet de huidige keuzehulp zich ontwikkelen tot een virtuele adviseur. Moet de zoekfunctie beter aansluiten op de vragen van de consument. Moet de structuur, navigatie en categorisatie aansluiten op de denkwijze van de consument in plaats van de eigenschappen van de producten.

Om te beantwoorden aan de vraag van de consument zal er qua product opbouw een verandering moeten plaatsvinden. De ‘harde’ productinformatie moet goed gestructureerd en genormaliseerd worden. De specificaties van een product moet over de breedte van alle producten gelijk zijn. Ook moet alle informatie eenduidig door alle categorieën eenduidig gehanteerd worden. Pas als dat voor elkaar is kan de vraag van de consument beantwoord worden. Dan kan er echt vanuit de gebruikerswensen geadviseerd worden en kan e-commerce de actieve verkooprol op zich nemen.

Vervolgens kunnen er ook “softe” criteria toegevoegd worden. Denk hierbij aan testrapporten, gebruiksaanwijzingen, reviews etc.

Om de data vanuit verschillende bronnen te kunnen structureren en te normaliseren kan de Product Data Manager worden ingezet.
Om het hele traject handen en voeten te geven kunt u een beroep doen op de tijdelijke inzet van onze consultants
En om gewoon eens met ons te sparren over de mogelijkheden neemt u hier contact met ons op.